22. jan. 2013

Palæo-snakken

Er det ikke ved, at være lang tid siden, jeg har skrevet et rigtigt brok-indlæg. Med fare for at lyde som merethe og hendes mave har jeg skrevet et lille semi-brok-indlæg.
Jeg har i dag læst lidt om det her palæo-shit, som er ved at strømme ind over Danmark. Jeg tror, at det var Femina jeg så, ved kassen i netto, som havde et lille hæfte med opskrifter og Thomas Rhode storsmilende på forsiden. Jeg læste derefter en eller anden random-twitter fyr, som elsker løg, skrive at stenalderkosten er noget bullshit. En pengemaskine og et hipster-fænomen. Efterfulgt af (hedder det tweets?) fra alle hans veninder, hvor de skrev ting ala "Jeg glæder mig til romerrige-kost. Alt skal spises liggende. Serveret af en slave i lændeklæde", "Det er business/branding-bullshit + pseudovidenskab + frelsthed/renheds-religion" og en arkæolog, som tilslutter sig med sin frygt om, at hendes arbejde bliver et hipster-fag. Såååå deeeet... Hvor skal man starte? Jeg er så pisse træt af ordet hipster, men det er vist nærmere et indlæg for sig selv? Jeg vil faktisk skide på, om ham Rhode dér sidder og gnider sine fingre imens han ser fire cifret dollartegn på kontoen. Jo, hans mad i restauranten er dyrt - men vi er vel også enige om, at det er sundere og bedre råvare end f.eks. en cheeseburger på Macen til en 10'er. Derudover er hans bog om stenalderkost virkelig lækker. Desuden, tjener hverken Rhode eller supermarkederne mere på at jeg køber selleri og gulerødder frem for færdiglavet burger boller og frysepizzaer. Jeg kan personligt mærke på min krop og mit humør, at jeg har det så meget bedre, efter at have ændret mine madvaner. Jeg har fået det så meget bedre med min krop og mit overskud er også blevet tårn højt. Førhen kunne jeg gå og være træt hele døgnet og blive små-sur over ingenting, det er stort set forsvundet, og det er så befriende.
En af pigerne i den her twitter-opdatering skrev, at hun slet ikke kunne forstå, at man udskifter rigtige ting som burger og pizza med palæo-burgere, palæo-fritter, palæo-remo og palæo-pizza. Selvom jeg lever palæo (når jeg ikke lige har tømmermænd eller er i eksamens-helvede), har jeg da også lyst til burgere og pizza - og hvis jeg kan lave det på en sund måde, som stadig smager ligeså godt - hvis ikke bedre - hvorfor skulle jeg så ikke gøre det?
Jeg begyndte egentligt, at spise palæo-orienteret fordi jeg ville tabe mig, men nu er det blevet en livsstil. Desuden beroliger det mig, at man kun spiser ting som man med 100 % sikkerhed ved, at kroppen har brug for og kan fordøje, fordi Homo Sapiens i ca. 200.000 år har spist på den måde uden nutidens livsstilssygdomme. (Diabetes, fedme, bronkitis etc.). Hvis man havde spurgt mig for bare et år siden, havde sådan noget aldrig interesseret mig og min søgehistorik på google havde aldrig indholdt den slags. Jeg skal så ikke kunne sige om palæo virker bedre end andre low-carb-livsstile, det kommer vel an på hvad der passer til én - men virker den? JA!

Og nu hvor vi snakker om homo sapiens for 200.000 år siden, hvem er så frisk på at føde en neandertaler? Freaky shit, hva' piger?

P.s. Jeg er så bitter over, at jeg kom til at lukke ned for Twitter-fyren, så jeg ikke kan henvise til ham. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar